Expedice Galapágy 2012

Po úmorné 45 / z toho 16 hod.v letadle / hodinové cestě zpátky z Galapážských ostrovů jsme konečně doma! Opravdu nic hezkého – začalo to velmi intenzivními turbulencemi v menším Boeingu 727-200 při dvouhodinovém letu z ostrova Baltra na Ekvádorské letiště Guayaquil. Byly to přesně takové turbulence při kterých si říkáte “ není lepší sedět doma na zadku ? “ Stejné ale byly i při cestě tam – prý je to tady normální. Ne ale pro nás. Na letišti v Guayaguilu jsme strávili čekáním na spoj 13 hodin a to z důvodů uzavření letiště v Quitu kde byl uzavřen provoz pro nepříznivé počasí. Samozřejmě z Amsterdamu už nic neletělo, tak jsme neplánovaně přespali další noc v letištním hotelu ovšem na druhé straně města. KLM se trochu snažila a večeře, hotel, transfer a hygienický balíček byl gratis.

Tím ale vše špatné končí. Musíme jednoznačně potvrdit, že Galapágy nás dostaly, kdybych je měl nějak jednoduše popsat jednou větou tak asi : nedotčené ostrovy s endemickými zvířaty bez známek zásahu lidské civilizace. Z 13 větších a asi 50 malých ostrovů jsou pouze částečně obydlené 2 ostrovy. Po získání speciální vstupní ingaly karty / místní pas pro turisty / nám bylo sděleno, že všechna zvířata i dokonce žraloci se na nás budou usmívat, nebudou se nás bát a my si musíme dávat pozor, abychom je neporanily našim pohybem. Dokonale se to potvrdilo, budu přesný – ptáci a všechny druhy jiných zvířat se raději nechají pošlapat než by z důvodu zvědavosti odletěli, nebo utekli. Důvodem této povahy všech žijících zvířat na ostrovech je dlouholetý maximální a profesionální přístup Ekvádorské vlády k těmto ostrovům. Turistika je zde velmi přísně regulována, neexistuje individuální pohyb turistů vždy skupinu musí doprovázet vyškolený místní průvodce. Zvířata neznají výstřel ze zbraní a jakékoli jiné zastrašování nebo ubližování. Je i pravda že pokud nechtěně stoupnete mořskému leguánu na ocas, stejně vás nekousne a on to umí. On to totiž není žádný problém někde jich bylo kolem nás i tisíce. Mám i vlastní zkušenost.

Dokonce je zde velmi přísně zakázáno používat blesk při fotografování. To samozřejmě pro nás fotografy je nemilá až odrazující zpráva / já jsem se ji dozvěděl až tam / a musím přiznat, že jsem si asi 5x flešnul a byl jsem velmi důrazně pokárán. Asi bych mohl občas tajně flešovat i dál ale nějak mi to nedalo a raději jsem blesk i za cenu některých horších fotografií odstavil. Láska k přírodě zvítězila a věřím tomu, že když ze 2 metrů 6 fotografů flešuje do očí jakéhokoli zvířete – příště až vytáhnu fotoaparát zvíře si to bude pamatovat. A mimochodem za jakékoli porušování místních předpisů jsou schopni Vás z ostrovů ihned vykázat.

Celý pobyt jsme byli na lodi a obeplouvali ostrovy způsobem, že v noci loď vždy přeplula na další ostrov, nebo jeho část a ve dne se dělali většinou okružní plavby v malých vratkých motorových člunech podél pobřeží, někdy kde to je povoleno i kratší treky po ostrovech. Vždy tak aby byl zachován maximální šetrný vliv turistiky. Takže páni fotografové – pro nás žádná procházka růžovým sadem! Tady musí nastoupit fotografování z ruky, zapomeňte na stativ atd. Asi 90 % mých fotografií je skutečně pořízeno z malého nafukovacího klepajícího člunu kde sedělo min.6 lidí cacných po zdařilém snímku.

Znám to z Amazonie, Pantanalu i Malajsie ale tam jsme byli vždy max.2 + průvodce, tady nás bylo i 9. Až jsem se vždy večer divil, že mám něco slušně ostré. Dalším problémem bylo slunce, nemůžete fotit ráno a odpoledne – musíte od 9 do 17 hod. Každý den bylo jasno a teplota kolem 35 stupňů. S těmito problémy se tam ale nechá přežít i fotit. Prostě žádné foto omalovánky a foto aranžmá ale tvrdá realita. Důvodů proč se nemůže vyrážet za úsvitu nebo pozdě odpoledne je více a jedním je i fakt, že některé druhy žraloků jsou v těchto hodinách agresivnější.

Chování všech místních zvířat bylo pro mne nepochopitelné, prostě zázrak. Kdekoli jinde na světě, v národních parcích jsme se s tím nesetkal. Jednou jsem zcela sám někam popošel za útes u moře, kde byla větší rodinka Lachtanů Galapážských (Arctocephalus forsteri) a to, že jsem na ně mohl i sahat mne už ani nepřekvapilo ale, že se z moře vykutálelo asi 1,5 metrové mládě a začalo mi olizovat bosou nohu to mne dostalo. Jindy zase modronozí Terejové (Sula nebouxii) dokonce z asi 2 metrové vzdálenosti se komicky dokolébali až ke mě a začali svůj svatební tanec při němž rádi ukazují své modré končetiny. Protože naše delší objektivy ostří až od několika metrů musel jsem před nimi dokonce utíkat.Tady na Galapágách potkáte asi všechny druhy Terejů ale tento modronohý je prostě úžasný. Byly to až dojemné zážitky. Opět jsme zavzpomínali na naše pány myslivce /přesněji některé /

Navštívili jsme ostrovy – Santa Cruz Island, Isabela Island, Fernandina Island, Santiago Island, Rabida, Bartolomé, Seymour a Baltra. Velmi zajímavé je i okolí ostrovů pod hladinou. Desítky mořských želv jsou stále kolem vaši lodi všude jsou vidět stíny žraloků, rejnoků a mant. V noci stačilo vzít baterku a kolem lodi se to žraloky jenom hemžilo. Třímetroví chlapíci nevypadali ve tmě moc přívětivě, už jenom to jejich kroužení dokola je nehezké. Tady v tomto jednom z posledních rájů na světě však člověku neublíží a každý kdo si tady několikrát zašnorchluje se s nimi určitě potká a vyfotí si je. Taky jsme trochu využili jeden volný den v hlavním městě Ekvádoru v Quitu a v blízkém okolí města jsme nafotily několik druhů orchidejí a to přímo ve volné přírodě. Bohužel jsem neměl makro objektiv.

Zatím vše a musím zopakovat – Galapágy jeden z posledních rájů na zemi nejenom pro fotografy.

Galerie Galapágy najdete zde…

Chystáme se vydat fotoknihu s našimi zážitky a hlavně fotografiemi z těchto krásných ostrovů. O těchto krásných ostrovech bohužel u nás žádná publikace asi nevyšla.

Více fotografií v galerii Galapágy ->

33 25 020

Please follow and like us: